Claudia’s

Claudia’s logo ontwerp en merkontwikkeling

Vraag: ‘Ontwerp een logo en brand identity voor Claudia’s Delight’

Het belang van een merkpropositie is goed te zien aan het voorbeeld van Claudia’s, een merk dat zich specialiseert in Zuid-Amerikaanse snacks. Oorspronkelijk was dit Claudia’s Delight. We hebben de naam veranderd, omdat Delight geen goede toevoeging is. Het gaat om Claudia, de vrouwelijke eigenaar, die naamgever is. Het bedrijf richtte zich oorspronkelijk op Colombiaanse snacks. We hebben dit veranderd in Zuid-Amerikaanse Snacks, omdat dit een veel betere en positieve associatie geeft.

Een sterke merkpropositie voor Claudia’s is van essentieel belang omdat:

1. Duidelijke Identiteit: Het benadrukken van Zuid-Amerikaanse snacks in plaats van enkel Colombiaanse, biedt een duidelijker en breder beeld van wat het merk aanbiedt. Dit helpt klanten te begrijpen waar Claudia’s voor staat.

2. Verbeterde marktperceptie: Door de focus te verleggen, kan Claudia’s potentiële negatieve percepties vermijden die geassocieerd kunnen worden met Colombia, en een positiever en inclusiever merkimago opbouwen.

3. Grotere doelmarkt: De uitbreiding naar Zuid-Amerikaanse snacks stelt Claudia’s in staat om een grotere en meer diverse klantenkring aan te spreken. Het assortiment kan breed worden neergezet.

4. Differentiatie: Claudia’s onderscheidt zich van concurrenten door een gevarieerd assortiment van authentieke Zuid-Amerikaanse snacks aan te bieden, wat het merk uniek maakt in de markt.

5. Consistente en gerichte communicatie: De nieuwe merkpropositie biedt een duidelijk platform voor marketing en communicatie, waardoor Claudia’s effectief kan communiceren met haar doelgroepen.

Deze veranderingen in de merkpropositie van Claudia’s zijn cruciaal voor het succes van het bedrijf, omdat ze niet alleen bijdragen aan een sterke merkidentiteit, maar ook helpen om een positieve connectie met een bredere doelgroep te creëren.

We hebben voor Claudia’s een verhaal gemaakt. Door storytelling krijgt een merk een gezicht en wordt het een persoonlijkheid. Dit verhaal zal in de toekomst steeds worden uitgedragen, om zo uniformiteit te creëren in alle uitingen.

‘Het is 1976. De moeder van Claudia, de naamgever van ons bedrijf, verkoopt Empanadas en Aripa’s in de hoofdstraat van de kleurrijke stad Kali. Ze hebben bij hun huis een keldertje dat als winkeltje dient.

Het keldertje staat bekend als: PEQUEÑO SÓTANO DE LA MADRE, het kleine keldertje van moeder. In grote en kleine handgeweven rieten manden en terracotta schalen worden de lekkernijen aangeboden. Op zondag, na de middagdienst van de kerk, gaat moeder met kleine Claudia de straat op. Iedereen kent de moeder en haar kleine goedlachse dochter. Met een grote rieten mand onder haar arm en aan haar hand de kleine Claudia, worden de zelfgemaakte lekkernijen volop verkocht aan de mensen uit de buurt.

Het is een arme tijd in een arm land. Claudia’s vader is timmerman en overlijdt als ze 4 jaar is. Ze is papa’s lievelingetje. Haar geliefde papa krijgt een hartinfarct als hij met drie vrienden bingo speelt voor de deur van hun huis. Ze ziet het gebeuren. Hulp is al te laat. Met zes broers heeft ze nu zes nieuwe vaders. De vijf meisjes, waar Claudia de een na jongste van is, hebben thuis weinig te zeggen. Iedereen moet meehelpen in het huis, vooral de meisjes.

Ook kleine Claudia. Ze draait als klein meisje de maïskorrels met de grote molen fijn. Dat vindt ze geweldig. Zo kan ze liedjes met haar geliefde moeder zingen. Zoals ‘Me Atrapaste’ van Dario Gomez en dan krijgt ze altijd een knuffel van haar moeder. En zo leert Claudia ook stap voor stap de speciale unieke receptuur van haar moeder kennen.
Na de lagere school lukt de middelbare school niet goed. Ze moet met 12 jaar het huis uit, om bij haar oudste zus te gaan wonen en daar te helpen in het huishouden. Ze wonen in een klein huis met drie kamers en drie gezinnen met vijf mensen per kamer. Als ze 17 is raakt ze zwanger en werkt ze in restaurants, om met weinig geld thuis te komen, om zo toch haar moeder en dochtertje te helpen. Claudia gaat dan naar Europa. Op zoek naar werk om haar gezin in haar geboorteland te helpen. Ze mag inwonen bij een vriendin in Nederland. Daar droomt ze van Colombia met alle mooie vogels en prachtige bloemen, heeft heimwee en denkt terug aan het harde leven. Maar denkt ook terug aan hoe lekker iedereen de eigen Empanadas en Aripa’s van haar moeder vond. Zo ontstaat haar droom: de ambachtelijke verse Empanadas, Aripa’s en andere heerlijkheden die haar moeder met zoveel liefde maakte, naar Nederland brengen. Claudia: ‘Ik wil de warmte van mijn zonnige land en de liefde van mijn moeder doorgeven. Een mens die vrolijk is en straalt als de zon, verwarmt het hart van anderen. Daarom lach ik graag en veel. Dat wens ik iedereen toe!’

Claudia heeft al 15 jaar een vaste marktkraam in Amsterdam waar mensen uit heel Nederland de enige echte Claudia’s komen halen. Sinds 2022 heeft Claudia’s een eigen groot ambachtelijk atelier in Maassluis. Daar worden de ambachtelijke producten met de hand vervaardigd en vers verpakt. In het atelier hangt een handgeschilderd bordje: PEQUEÑO SÓTANO DE LA MADRE.’

Brand identity

Storyboard met illustraties die de sfeer en het gevoel van het merk brengen. Claudia staat zelf met haar vader op de foto, om zo het verhaal te versterken.

Alle elementen van een logo hebben een functie. Het lettertype: we maakten het speels en vrolijk. De kleuren: zonnig Zuid-Amerka. Het hartje: met liefde van Claudia. De ‘s: Het is van haar en dus goed. De Swoosh: een glimlach van Claudia.

Het resultaat: een beeldmerk dat positief is en uitstekend bruikbaar in mono-kleuren en full-colour.

Beurspresentatie

Claudia’s Beurs Presentatie Horecava 2024.

Claudia’s Beurs Presentatie Horecava 2024.

Claudia’s Beurs Presentatie Horecava 2024.

Claudia’s huisstijl en brand presentatie.

Claudia’s Beurs Presentatie Horecava 2024 met Martijn Banen van Effectiv. communicatie.

Claudia’s huisstijl en brand presentatie.

WE MAKE IT WORK!