Visie en missie: daar begint een Brand Identity mee

Merk bouwen 1

Iedereen worstelt met begrippen als visie en missie. Om nog maar niet te spreken over het begrip waardebepaling. Toch zijn ze alledrie belangrijk.

Voordat we voor onzed klanten beginnen met het proces van merkopbouw, moeten we de zakelijke doelen en waarden definiëren. Dit helpt ons om het grotere doel van het bedrijf te begrijpen en de noodzakelijke maatregelen te bepalen om het te vervullen. Daarvoor werken we met een vast format. Daarmee definiëren de doelen en waarden van uw bedrijf.

Visieverklaring
Hierin beschrijven we kort het doel en de lange termijn doelen van het bedrijf, in twee tot drie zinnen.

Missieverklaring
Hierin beschrijven we hoe de producten klanten beïnvloeden en de stappen die nodig zijn om de visie te bereiken.

Waardeverklaring

Hierin beschrijven we de principes en ethische code die alle werknemers moeten volgen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Deze laaste klinkt zwaar. Moet een relatief klein bedrijf of merk dit ook? Zeker. Want nu klein is straks hopelijk groot. Hierbij moet ook een marketingplan bij opgezet zijn. Een marketingplan voorziet in alles wat nodig is rond de gehele aanpak. De Brand Identity is de verwezelijking van concretiseringen in het marketingplan.

Unilever heeft bovenstaande zaken verwoord. U kunt zien dat de interpretatie bij Unilever kort samengevat zijn en ook daarna in uitgebreide documenten zijn vastgelegd.